Paulina Holmberg

Garderobsrensning och Capsule wardrobe
Idag ägnar jag mig åt sånt som jag egentligen inte riktigt har tid med. Jag borde sitta och plugga, men istället håller jag på att rensa garderoben! Är det så smart? tänker säkert ni, nej inte alls, svarar jag. Men samtidigt måste det göras någongång, och nu börjar jag få vårkänslor så jag tänker att det är dags. Jag vill dessutom uppdatera garderoben lite så att jag har kläder som kulan får plats i.
 
 
Är det inte spännande att man ALLTID blir lika förbluffad över hur mycket kläder man faktiskt har, när man aldrig tycks ha någonting att ha på sig? Bilderna över är lite av det jag rensat ut, jag kunde ju lagt upp bara den första bilden och låta er tro att det ser sådär fint och välorganiserat ut när jag rensar kläder, men sanningen liknar mer den andra bilden. Nu ligger sjukt mycket i tvätten, och ska tvättas upp för att doneras/säljas.
 
 
I garderoben blir det dock fint! Tanken nu är att försöka använda de plagg som jag faktiskt har mer, och därför tänkte jag testa på det här som kallas för "Capsule wardrobe", vet du inte vad det är kan du läsa HÄR, men grundtanken är att man har 37 plagg som man använder under tre månader. Man begränsar sig alltså till samma plagg i tre månader, och sen byter man ut sin garderob efter varje säsong. Detta gör alltså att man inte bara samlar på sig mer och mer plagg som bara hänger, utan faktiskt använder det man redan har, och dessutom kan det hjälpa till att spara pengar. Man får också ett mer kreativt tänk när man gör nya outfits eftersom man "tvingas" att tänka i nya banor för att inte alltid ha samma på sig.
 
Så förutom att välja ut plagg omsorgsfullt som jag ÄLSKAR väljer jag också att välja mer våriga plagg, samt välja plagg som magen kommer få plats i. Sedan kommer jag göra om min capsule wardrobe i maj/juni när sommaren tittar fram och det förhoppningsvis är samt. Jag räknar även med att magen försvinner i juni så då kommer jag ju kunna välja plagg som inte är anpassade efter kulan lika mycket.
 
Jag vill bara poängtera att jag inte tänker köpa en helt ny garderob varje säsong (skulle bli otroligt dyrt), utan jag har sparat en låda med kläder för vår/sommar, och en för höst/vinter. Jag byter alltså bara ut plaggen, men köper till om jag tycker att någonting fattas!
 
Sofi

Kul med kläder och ibland behövs de rensas ut också inte lika skoj! Jag har inte köpt några "vanliga" kläder förutom mamma kläder sen oktober förra året, tänker att de lär kanske inte passa sen efter graviditeten, saknar att köpa kläder kommer köpa på mig massa sen!

Hur mår du nu? Jag själv ska få lyssna på hjärtat imorgon och mäta ska bli så mysigt:)

Svar: Men ändå skönt att inte köpt en massa! Tänk vad massa pengar du har sparat ;D !
Jag mår faktiskt relativt bra, det är en buse som lever loppan på nätterna när jag helst vill sova, så jag är väldigt trött, men annars är det fint :). Åh vad mysigt! Jag får vänta till 1a april innan jag får lyssna nästa gång!
Paulina Holmberg - BF juni 2016

Elin

Smart grej med kläderna :) Vet själv att det ofta blev så att jag höll på med massa annat istället för att plugga när jag utbildade mig till förskollärare ;)

Svar: Ja så är det verkligen! Men det viktigaste är ju att det hinns med någongång iaf ;D
Paulina Holmberg - BF juni 2016

Skogsraah

Väldigt smart! Håller själv på att storrensa för att leva mer minimalistiskt :)

Svar: Ja, det känns verkligen som att det skulle förenkla en del, och kanske inte bidra till en sådan köphets som mycket annat bidrar till :)
Paulina Holmberg - BF juni 2016

Emma

Åh supermysig blogg!

Svar: Åh tack så jättemycket :D Fortsätt gärna kika in!
Paulina Holmberg - BF juni 2016

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress