Paulina Holmberg

Den stora gravidlistan!

Nu går tiden jättesnabbt känns det som och jag försöker i den mån det går att förbereda mig mentalt för vad som komma skall. Jag tänkte därför att jag skulle fylla i en lista som jag snott rakt av från Sandras blogg!

Vilken vecka är du i nu?
Nu är jag i vecka 38

När är du beräknad?
Den 16 juni - det närmar sig verkligen!

När fick du reda på att du var gravid?
Den 16 oktober 2015 kissade jag på stickan, och sedan en sticka till, och till slut ett test. Jag trodde inte det skulle visa positivt så jag blev väldigt förvånad.

 

Hur gamla var du och din partner då?
Vi båda var 23 när vi fick reda på det.

I vilken vecka var du då?
Enligt min app borde jag  då varit i vecka 6 (5+0).

Hur tog du det?
Jag blev både glad och rädd. Det var någon slags skräckblandad förtjusning, men det är säkert så som det ska vara. Jag var mest glad, men det var verkligen svårt att hålla känslorna i styr när jag fick reda på det.

 

Mådde du mycket illa i början?
Efter vecka 12-13 någonting så blev illamåendet som värst, men jag lyckades slippa kräkningar tack och lov! Jag förstod snabbt att illamåendet berodde på lågt blodsocker, vilket gjorde att jag nog åt lite mer än vanligt i början då jag 

Hade du mycket halsbränna?
Jag hade ingen halsbränna över huvud taget i början, men nu å andra sidan, OH LORD. Sen några veckor sedan är halsbrännan olidlig, speciellt då den kommer framåt kvällen när jag ska sova!

Är du känslig?
Grymt känslig! Jag sa flera gånger i början att N har det minst lika jobbigt som jag visste inte alls vad PMS var innan jag blev gravid! Nog för att jag hade haft det innan, men den blev mycket värre sen jag blev gravid. Nu är jag känslig på ett helt annat sätt. Så fort jag ser eller hör talas om någon som fått barn blir jag supersentimental och börjar gråta.

 

När kände du bebisens första sparkar?
Jag kände de första sparkarna redan i vecka 17. Jag hade inte känt någonting innan, men detta kändes hur tydligt som helst, och jag visste med en gång att det var sparkar som jag kände!

Är du ofta orolig?
Jag trodde att jag skulle vara mycket mer orolig än vad jag är. I början kände jag mig sjukt orolig hela tiden och var livrädd för missfall, men ju längre tiden har gått desto lugnare har jag faktiskt blivit. Nu ligger mycket tankar kring själva förlossningen 

Sparkar bebisen mycket?
Jättemycket! De första sparkarna var som sagt jättetydliga, och det har sen hängt i sig. Jag kallar honom ju för sprattelfisen just för att han inte kan ligga still särskilt länge alls!

 

Har du fått bristningar?
Nej, än sålänge har jag faktiskt sluppit bristningar *peppar peppar*! Jag är väl egentligen inte livrädd för dem, men det är klart att jag är glad om jag slipper dem. Jag har hört att det är genetiskt, och min mamma har inte fått bristningar efter några av sina 5 förlossningar, så jag hoppas på att jag kommer klara mig utan dem också.

Har du foglossning?
Ja, litegranna. Det är absolut ingenting jag kan säga att jag haft mycket av eller lider jättemycket utav, men jag har känt av det vid enstaka tillfällen. Går jag en längre sträcka så får jag foglossning, och nångång på kvällen har jag också fått det.

Har du sammandragningar?
Nej, jag har inte haft en enda sammandragning än, men det kommer väl säkerligen!

Hur vill du att din förlossning ska se ut?
Jag har inte sådär jättemånga tankar kring detta, men jag hoppas att den går snabbt. Sen hoppas jag också att jag får en bra barnmorska som kan förklara för mig vad det är som händer och hur jag ska hantera allting, men det viktigaste är att allting går bra och att han kommer ut som han ska.

 

Hur många ultraljud har du gjort?
Vi gjorde totalt 3 ultraljud. Det första gjorde vi i december, då visade det sig att vi inte var så långt gågna som vi trodde. Därför fick vi åka in på ett till i januari. Där visade sig en fin lite sprattlig pojk, men dock kunde barnmorskorna se lite ojämna hjärtslag, och därför ville det att vi skulle träffa en läkare. I februari fick vi därför åka in på det tredje ultraljudet och träffa en läkare som kollade på fisens hjärta, som såg bra ut! När vi åkte därifrån sa läkaren att vi nu inte skulle få se vår bebis förrän i sommar! 

Vet du vad det blir för kön?
Jajamen, det visade sig tydligt på ultraljudet att det är en liten pojk. Skulle det nu bli en tös skulle både jag och N bli VÄLDIGT förvånade.

Hur gammal kommer du vara när bebisen kommer?
24, jag fyllde i januari!

Vilka är dina favoritkläder? 
Just nu finns det inte mycket som passar alls, men mjukisar och linne går jag gärna omkring i hemma, och långkjol/långklänning är jätteskönt att ha när jag ska någonstans!

 

Vad är dina favoriträtter?
Glass och choklad? Gills det? Nej men ärligt talat, nu är det ju grillsäsong och jag älskar grillat kött, så det är väl bäst, men inte bara för att jag är gravid. Annars älskar jag som sagt sötsaker och stoppar helst i mig glass.

Vad tycker du inte om i matväg?
Eftersom detta syftar till vad jag inte tycker om nu under graviditeten så är det jättesvårt att svara på. Min mage tycker inte om kaffe och starka saker. Annars äter jag fortfarande det mesta

Vilken sovställning är bäst?
Jag har hela tiden legat på min vänstersida (det gjorde jag även innan graviditeten), men nu det senaste vrider jag och vänder på mig så det står härliga till, så just nu kan jag nog inte svara på det.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress