Paulina Holmberg

5 nackdelar med att studera på distans
Jag har tidigare skrivit ett inlägg som heter 5 fördelar med att studera på distansoch tänkte i detta inlägg lista motsatsen, alltså 5 nackdelar med att studera på distans. Jag har ju pluggat på distans i 2,5år (har ca ett år kvar), och har märkt att det inte bara finns fördelar med det. Vissa perioder är det superjobbigt, det tror jag iochförsig all typ av studier är emellanåt, men här nedan kommer alltså mina största 5 nackdelar jag upplev med att studera på distans under de här åren.
 
Grupparbeten tar längre tid
Det kan vara svårt att göra grupparbeten eftersom man får göra allting över internet, och man inte träffas i verkligheten. Jag kan dock tipsa om Google docs, som är ett superbra verktyg att använda till exempelvis grupparbeten!
 
Det är svårt att skaffa sig "vänner" om de flesta bor långt bort
Som sagt, de flesta bor långt bort från en själv (beror självklart på vart man bor och vart man studerar), så de vänner man skapar sig finns oftast bara över internet, och förmodligen finns inte relationerna kvar efter skolan.
 
Lärarkontakten kan vara usel
Här säger jag bara att den som sagt kan vara usel. Jag har verkligen haft världens bästa lärare som svarar direkt om man skulle stöta på problem! Jag har dock hört om personer som knappt haft någon kontakt med sina lärare alls.
 
Det är svårt att skilja på "hemma-tid" och "skol-tid" när allt sker i samma rum
I början hade jag min dator i vardagsrummet, och på så vis blir det väldigt svårt att skilja på "hemma-tid", och "skol-tid". Mitt bästa tips mot detta är att BARA plugga i ett specifikt rum, och inte det rum där du sedan "slappar". Sitter du ofta och äter framför tvn så sitt inte där och plugga också, på så vis hittar du mycket mer intressanta saker att göra än att plugga. Nu när vi har flyttat till hus har jag fått turen att få ett eget kontor, detta har gjort underverk för min studiemotivation!
 
Långa seminarium online
Jag vet inte om det bara är jag, men jag kan uppleva att det är svårare att lyssna på redovisningar exempelvis om de framförs via datorn, än om de sker irl. Det är svårt att hålla koncentrationen uppe ibland om man bara får se en powerpoint på en datorskärm i 2 timmar. Har inte din seminariumledare planerat för rast så fråga ALLTID om det, det är ohållbart annars.
 
Läs även gärna HÄR, där jag har skrivit om 5 fördelar med att studera på distans!
Vicktoria

Ja verkligen, det är så skoj :) Skulle utan problem kunna tapetsera hela vårt hus med fina familjebilder :)

Svar: Ja jag förstår det, samma här :D Jag älskar dessutom att fotografera så när min lilla sprattelfis tittar ut kommer jag nog nästan tapetsera väggarna med h*n ;D
Paulina Holmberg

Julia

Så kul att läsa!!
sv: åh tack goding! kram

Svar: Vad kul att du gillar det :D
Paulina Holmberg

Erica

Svar: Jag läser till jurist :) Vad är det du pluggar?

Svar: Åh vad spännande :) jag läser till förskollärare
Paulina Holmberg

Anna Carin

Jag pluggar också på distans och känner igen mig i allt du skriver! I början var jag jätteduktig och lyssnade på alla föreläsningar på datorn, men nu funkar det inte alls, sitter bara och spelar candy crush i slutändan :)

Svar: Haha ja jag känner igen mig alltför väl. så många gånger jag blivit sittande vid facebookchatten och tjöt skit istället för att lyssna på föreläsningen ;D jag har dock bara ett år kvar nu som tur är!
Paulina Holmberg

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress