Paulina Holmberg

4 tips för att studera på distans
Jag har tidigare skrivit om hur det är att studera på distans, bland annat HÄR och HÄR, men tänkte även ge lite tips för att studera på distans. Vissa tips kan gå in lite i de andra inläggen, men här har ni dem i alla fall!
 
 
Planera din tid
Detta kanske är självklart, men ändå väldigt viktigt! Jag har från början arbetat en hel del även fast jag pluggat, och därför är det viktigt att planera in tiden väl. Jag sätter mig alltid från början när schema och kurshandbok kommer ut och skriver in precis ALLT i min kalender. På så sätt får jag en överblick i vad som kommer att krävas av mig, och vilka tider/dagar jag fortfarande kan jobba. Vissa perioder hinner man med mycket jobb, vissa perioder nästan ingenting alls.
 
Planera dina dagar
När man "ändå är hemma" vill man ju gärna hinna med att städa, träna, betala räkningarna och allting annat som behöver göras, men gör alltid skolan först, så ser du vad du hinner med sen!
 
Skapa en bra studiemiljö
I början satt jag alltid i vardagsrummet och pluggade, detta gjorde att jag lätt distraherades och hellre kollade på tv, gick och hämtade något att äta, eller bara fick för mig att göra någonting annat. Har du plats för ett kontor så är det guld värt! Nu för tiden har jag ett speciellt rum där jag sitter och gör allt skolarbete. Jag säger inte att jag inte alls distraheras av saker, men jag distraheras åtminstone inte lika lätt.
 
Låna studentlitteratur
Detta tipset är egentligen till alla som pluggar, och inte bara till dem på distans. Så fort kursens litteraturlista kommer ut, går jag alltid in på bibliotekets hemsida och kollar vilka böcker som finns. Jag har dessutom en större stad närmare så då går jag även in på deras stadsbiblioteks hemsida och kollar vilka böcker som finns. De böcker som inte finns att låna på biblioteket kan man antingen välja att köpa eller att fjärrlåna (beror på hur viktig boken känns), fjärrlån brukar kosta ca 20kr/bok. Jämför detta mot en ny bok som oftast kostar 200-400kr/st att köpa. Jag har sparat sååå mycket pengar på detta då biblioteken faktiskt har väldigt mycket kurslitteratur!
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress